Kontroluj ile ważysz

Otyłość została już okrzyknięta jedną z głównych chorób XXI wieku. Niezdrowy tryb życia, brak aktywności fizycznej, kiepska dieta oraz nerwy potrafią w destrukcyjny sposób oddziaływać na nasze zdrowie oraz samopoczucie.
Jednym z wyznaczników zdrowego ciała jest waga ciała – powinna pozostawać w granicach normy – czyli nie być ani zbytnio wysoka, ani zbyt niska. Dla każdego człowieka wartość właściwej wagi będzie inna, zależna od płci, wieku oraz wzrostu.
Do wyznaczenia granic zalecanej wagi wykorzystuje się wskaźnik BMI (Body Mass Index). Wartość Body Mass Index wynosząca poniżej 18, 5 sygnalizuje niedowagę, do 25 na wagę właściwą, liczba między 25 a 30 to nadwaga, natomiast powyżej 30 punktów oznacza otyłość, będącą wskazaniem do podjęcia terapii.
W jaki sposób obliczyć BMI? Najprostszy wzór wygląda następująco: konieczne jest podzielenie masy ciała podanej w kilogramach przez kwadrat wysokości podanej w metrach (nie w centymetrach). W internecie można wyszukać kalkulatory, które nie tylko wyznaczą ten wskaźnik za nas, ale także uwzględnią takie zmienne jak: wiek a także płeć osoby, której dotyczy Body Mass Index.
Wskaźnik BMI w większości przypadków opisuje się się jako wiarygodną metodą określenia, czy nasza waga mieści się w granicach rekomendowanych norm. Nie znajdzie on jednak zastosowania w przypadku ludzi intensywnie uprawiających sport – dla kulturysty wskaźnik będzie wskazywał na otyłość, podczas gdy faktyczna zawartość tkanki tłuszczowej w organizmie nie przekracza kilku procent.